Waarom is Google Mijn Bedrijf belangrijk voor jouw bedrijf?

Google Mijn Bedrijf is een gratis tool van Google voor ondernemers waarmee je de online zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf vergroot. In dit artikel vertel ik jou wat Google Mijn Bedrijf precies is, hoe je jouw bedrijfsprofiel snel en eenvoudig creëert en geef ik tips hoe je het optimaal beheert.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, ook wel Google My Business genaamd, is een gratis tool van Google waarmee je jouw bedrijf in de kijker kan zetten in Google. Een grote banner aan de rechterzijde in de Google zoekresultaten zorgt voor heel wat extra visibiliteit.

Als je ‘Ello Marketing’ in de Google zoekmachine opzoekt, krijg je dit te zien:

Google Mijn Bedrijf Ello Marketing Galmaarden

Waarom moet ik Google Mijn Bedrijf gebruiken?

Ben je als bedrijf eerder lokaal actief, dan is zo’n bedrijfspagina zeker een must. Wie een lokaal bedrijf zoekt, zal meestal ook een locatie toevoegen aan zijn zoekopdracht (vb: fietsenmaker Geraardsbergen). Met een vermelding in Google Maps bereik je heel wat meer regionale bekendheid.

De voordelen van Google Mijn Bedrijf op een rijtje.

Google Mijn Bedrijf biedt verschillende voordelen:

  • Alle informatie in 1 oogopslag: Zowel via Google Search als via Google Maps zijn de belangrijkste gegevens van jouw bedrijf meteen zichtbaar.
  • Meer zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten van Google: Dankzij Google My Business krijg je een opvallende vermelding in de zoekresultaten. Zoekt iemand op naam van jouw bedrijf, verschijnt jouw bedrijf helemaal bovenaan en wordt bovendien jouw bedrijfsprofiel rechtsboven weergegeven. Zoekt iemand in de buurt naar jouw diensten, dan verschijnen er 3 bedrijven uit jouw buurt bovenaan.
  • Toegankelijk voor potentiële klanten: je contactgegevens worden weergegeven in je online profiel. Met 1 simpele klik op het nummer kan een potentiële klant jou rechtstreeks opbellen.
  • Leerrijke inzichten: Google My Business geeft je ook meer inzicht in wie jouw profiel bezocht heeft, welke foto’s populair zijn, alsook hoe men op jouw profiel terecht kwam en welke interacties er plaats gevonden hebben (vb: websitebezoek, telefoongesprek).

Wat kan ik allemaal doen met Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf biedt heel wat functies aan om jouw online bedrijfsprofiel te beheren:

  • Jouw website online promoten
  • Jouw contactgegevens toevoegen
  • Jouw openingsuren toevoegen
  • Online afspraken laten maken
  • Jouw producten en diensten in de kijker plaatsen
  • Foto’s toevoegen van jouw bedrijf en jouw medewerkers
  • Reviews voor jouw bedrijf verzamelen
  • Posts creëren voor jouw doelgroep
  • Rechtstreeks met je potentiële klanten communiceren
  • Adverteren in Google zoeken en Google Maps
  • Jouw profiel beheren via de app

Zorg ervoor dat jouw informatie steeds up-to-date is! Onjuiste of verouderde informatie kan ervoor zorgen dat je lager gerangschikt wordt door Google. Daarnaast is niets zo vervelend als wanneer jouw potentiële klant voor een gesloten winkeldeur staat, door foutieve openingsuren op jouw online bedrijfsprofiel.

Hoe kan ik mijn bedrijf registreren of claimen?

Een bedrijfspagina aanmaken op Google Mijn Bedrijf is vrij eenvoudig. Met onderstaande 6 stappen ben je binnen de 14 dagen eigenaar van jouw bedrijfsprofiel op Google.

Tip: Heb je zelf nog nooit een Google Mijn Bedrijf profiel aangemaakt, dan kan het toch zijn dat jouw bedrijf hier reeds een vermelding heeft. In dat geval kan je best zo snel mogelijk ‘jouw bedrijf claimen’.

  • Stap 1: Surf naar de startpagina van Google Mijn Bedrijf en klik op ‘Nu beheren’
    Google zal je vragen om in te loggen in je Google-account. Heb je dit nog niet, dan kan je er snel eentje aanmaken.
  • Stap 2: Vul je bedrijfsnaam in
    Je krijgt enkele suggesties die Google reeds kent. Staat jouw bedrijf niet in de lijst, klik dan op ‘Je bedrijf aan Google toevoegen’.
  • Stap 3: Kies een bedrijfscategorie
    Hier vul je jouw beroep in. Selecteer een bedrijfscategorie uit de lijst met suggesties. Staat jouw functie er niet tussen, kies dan voor datgene wat er het dichtste bij aanleunt.
  • Stap 4: Bedrijfslocatie toevoegen
    Google Mijn Bedrijf is in principe enkel bedoeld voor bedrijven met een fysieke locatie en dus niet voor bedrijven die louter online opereren. Het adres is zichtbaar in je bedrijfsprofiel, maar ook op Google Maps.
  • Stap 5: Contactgegevens en website toevoegen
  • Stap 6: Account verifiëren
    Vooraleer jouw bedrijfsvermelding zal verschijnen in de zoekresultaten van Google moet je eerst jouw account laten verifiëren. Google wil graag verifiëren of jij wel degelijk de eigenaar bent van het bedrijf dat je registreert. Kies een verificatiemethode afhankelijk van jouw type bedrijf. Vraag een verificatiecode aan en krijg deze bv. via postkaart opgestuurd.

Haal meer uit jouw Google Mijn Bedrijf vermelding

  • Klanten op de hoogte houden met posts
    De posts van Google Mijn Bedrijf kan je zo’n beetje vergelijken met posts op andere social media platformen, zoals bijvoorbeeld Facebook. Een post blijft gedurende 7 dagen zichtbaar op je profiel. Ze dienen om jouw klanten op de hoogte te houden van producten/diensten, aanbiedingen, evenementen, Covid-19 regels,…
  • Verzamel Google reviews
    De review-functie op Google is door vele ondernemers vaak nog onbenut. Positieve reviews dragen bij aan jouw imago, kunnen potentiële klanten over de streep trekken en zorgen voor een betere ranking. Nodig daarom jouw klanten actief uit voor het schrijven van een review op Google. En probeer ook altijd een reactie te schrijven op een review (positief of negatief!).
  • Hou je openingstijden up-to-date
    Niets zo vervelend als een potentiële klant die voor een gesloten winkeldeur staat, terwijl die volgens Google normaal wel geopend zou zijn.

Maak jouw Google Mijn Bedrijf vermelding meteen aan!

Google Mijn Bedrijf wordt ook wel eens dé Gouden Gids van Google genoemd.

Geef jouw online vindbaarheid dus meteen een boost en maak hier een bedrijfsprofiel aan op Google Mijn Bedrijf.

Hulp nodig bij het aanmaken van jouw bedrijfsprofiel? Heb je een vraag over iets waar je op vast loopt? Contacteer me gerust. Ik help je graag verder.