10 manieren om zelfstandigen en kleine ondernemingen te ondersteunen.

We zitten weer met z’n allen thuis en heel wat winkels en bedrijven hebben de deuren moeten sluiten. Lockdown 2.0 is geactiveerd. In deze uitzonderlijke tijden krijgen zelfstandigen en kleine ondernemingen het hard te verduren. Echter kan ieder van ons met kleine handelingen een verschil maken voor deze bedrijven. Hierbij enkele tips hoe jij jouw favoriete ondernemer een duwtje in de rug kan geven.

Ello Marketing Ondernemers steunen in moeilijke tijden

1. Koop (online) lokaal

Vele ondernemers hebben sinds de corona-crisis hun weg gevonden naar digitaal. Ze hebben noodgedwongen een webshop laten ontwikkelen als extra (lees: enige) verkoopkanaal. Koop daarom online, maar doe dat dan ook bij Belgische bedrijven. Jouw gespendeerde euro’s houden niet alleen de dromen van de ondernemer levendig, maar zorgen er ook voor dat onze economie in beweging blijft.

Ga je binnenkort op zoek naar cadeautjes voor Sinterklaas of de Kerstman? Vergeet even de grote webshops en neem de tijd om op zoek te gaan naar leuke items bij lokale handelaars. Ik ben ervan overtuigd dat je een heleboel nieuwe, leuke winkels zal ontdekken in je zoektocht!

#kooplokaal is nu meer dan ooit van belang, maar toch hoop ik dat deze mindset van bewust lokaal kopen ook tot na de corona-crisis zal blijven hangen.

2. Koop nu een cadeaubon, besteed hem later

Informeer of je een waardebon kan kopen bij jouw favoriete winkel. Op deze manier kan je later genieten van een aankoop, maar steun je wel op dit moment de ondernemer die het in deze periode wat moeilijker heeft.

3. Connecteer op social media

Social media is een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie van een bedrijf. Het is een krachtig hulpmiddel om de laatste updates en aanbiedingen te verspreiden. Door te connecteren met ondernemers die jij leuk vindt zorg je er bovendien voor dat ze alweer een tikkeltje geliefder overkomen. Want zeg nu zelf, jij zal toch ook sneller een bepaald merk kopen als je merkt dat ze erg veel fans op social media hebben?

4. Interageer met hun content op social media

Uiteraard is enkel volgen niet voldoende. Creëert het merk dat je volgt leuke inhoud en geloof je in wat ze als bedrijf doen? Aarzel dan niet om deze content te liken of opnieuw te delen met jouw netwerk. Een kleine actie die voor het bedrijf heel wat extra visibiliteit oplevert. Door hun posts of stories te delen zorg jij er namelijk voor dat ook nieuwe mensen dit bedrijf leren kennen en misschien ook wel overtuigd raden om iets te kopen bij hen.

5. Deel jouw ervaringen met het merk

Breng een merk onder de aandacht bij jouw familie, vrienden en kennissen. Ben je helemaal tevreden van een product of dienst van een ondernemer? Deel jouw ervaringen dan op social media. Het inspireert wellicht andere mensen tot aankoop, want we hechten toch allemaal veel belang aan een goede en persoonlijke aanbeveling? Dit is dus een klein gebaar dat een grote impact kan hebben op de verkoop van kleine bedrijven.

Gebruik hierbij op Instagram de # van het bedrijf. Op Facebook, maar ook op Instagram, kan je @ plaatsen voor de bedrijfsnaam, zo krijgen ze ook een melding van jouw gedeelde ervaring.

6. Schrijf een review

Zelfstandigen en kleine ondernemingen willen graag weten wanneer hun klanten tevreden zijn over hun producten of diensten. Wanneer je een online recensie schrijft, kunnen ook andere potentiële klanten ontdekken welke meerwaarde deze producten of diensten hen kunnen bieden. Schrijf jouw review bij voorkeur op Google of Facebook, zo worden deze bedrijven ook beter beoordeeld door het algoritme, waardoor ze hun toekomstige boodschappen ook beter kunnen uitdragen.

7. Spread the love

Vertel erover tegen familie en vrienden, niet enkel online maar ook offline. Want mond-tot-mond reclame is nog steeds de krachtigste reclame!

8. Bezoek een keertje hun website

Heb je op dit moment niets nodig, dan zal je misschien niet geneigd zijn om de website van jouw favoriete ondernemer te bezoeken? Toch draag je ook je steentje bij door zo nu en dan eens naar hun website te surfen. Dit levert opnieuw voordeel in het algoritme van Google (maar hierover uitweiden zou me te ver drijven). Misschien hebben ze toch nieuwtjes die je nog niet wist? Of raak je geïnspireerd door een interessant blogartikel?

9. Meld je aan voor hun nieuwsbrief

Kleine bedrijven werken hard om hun laatste nieuwtjes te verspreiden via e-mailnieuwsbrieven. Als echte fan van een bedrijf of merk wil je toch ook graag als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste producten, diensten of aanbiedingen? Door je in te schrijven op de nieuwsbrief ben je altijd up to date! Is de inhoud ook interessant voor een vriend of kennis? Met een simpele muisklik stuur je het mailtje gewoon door.

10. Stuur een persoonlijk schouderklopje

Het starten van een bedrijf is hard werk en vraagt een tijd lang enorm veel moeite met weinig winst. De ondernemersreis gaat dan ook gepaard met vele ups en downs en kan mentaal uitputtend zijn. Maak iemands dag goed door even een persoonlijk berichtje te sturen om te zeggen hoe geweldig zijn/haar bedrijf is of hoe leuk je zijn/haar posts op social media vindt. Zo’n persoonlijk schouderklopje kan wonderen doen!

Zo zie je maar dat je niet altijd harde cash nodig hebt voor het ondersteunen van een ondernemer. Een zeer duidelijke vorm van steun is financiële steun door middel van een (online) aankoop. Echter niet iedereen heeft hiervoor een centje op overschot, en dat is ok. Er zijn heel wat andere gebaren die jou helemaal niets kosten, maar een enorme steun betekenen voor ondernemers.

Denk nu eens even na? Pas jij al tips toe om jouw favoriete ondernemer een hart onder de riem te steken? Kan je nog meer doen? Welke vorm van steun je ook kiest, ze zullen jou er ongetwijfeld enorm dankbaar voor zijn! Nu, maar ook na corona.

Now go spread that love!

Volg jij ons trouwens al?